Kontralla kisailemaan
– tuomari Panu Pärssisen ajatuksia kilpailusta
NKK on ollut upea tapahtuma ja sen tuomaristoon kuuluminen on kunniatehtävä ja hieno näköalapaikka suomalaiseen nuoreen bassonsoittoon. Osallistujat jännittävät tietysti omaa soittoaan, mutta jännää on myös tuomaristossa.
Soittamisessa on lukuisia elementtejä, joita tuomareiden pitää pystyä analysoimaan lyhyessä ajassa ja tehdä kuulemastaan yhteenveto. Sitten erilaisten persoonien eri lähtökohdista syntyneet erilaiset esitykset pitäisi laittaa paremmuusjärjestykseen. Tämä ei ole itselleni lainkaan niin mieluista ja helppoa.
Kilpaileminen taiteessa kun on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kilpailu kannustaa harjoittelemaan ja tuo esiintymiskokemusta, mutta pitää muistaa, että persoonallisuuksille on tilaa ja että soiton tuoma ilo soittajalle ja kuulijalle eivät ole mitattavissa. Toisilta kilpailijoilta kannattaa ammentaa oppia ja inspiraatiota, mutta nauttia omasta soitosta yhtälailla – opittavaa on paljon eikä valmista tule hetkessä, joten pidetään ilo mukana koko matkan ajan!
Kun sitten tuomaristo arvioi esityksiä, niin tässä on joitakin keskeisiä näkökohtia:
- Musiikki ensin! Mieti mitä tunnelmia kappaleessasi on. Pidä kappale elävänä aivan kuten laulaisit sitä: Tuo esiin huippukohdat ja tärkeät sävelet ja soita lempeästi rauhalliset suvantokohdat.
- Sävelpuhtaus on puoli ruokaa! Puhdas soitto ilahduttaa aina.
- Muista oikea tilannenopeus! Kun soittosi on selkeää ja osaat jo hienosti kappaleen rytmit ja sävelkulut, niin muista myös, että esittäessä ja jännittäessä sydämen pulssin kohotessa myös soitto tuppaa nopeutumaan. Maltti on valttia.
- Kaunis ja kantava ääni. Kappaleen tunnelmaan sopiva sointi varmistaa sanomasi perille menon. Erityisesti pianon kanssa soitettaessa pitää soittaa myös tarpeeksi selkeästi, että kuulijat salin perälläkin kuulevat sinut.
Soiton iloa kaikille osallistujille!
”Aloitin kontrabassonsoiton 11-vuotiaana Imatralla. Ensimmäisiltä opettajiltani Mikko Rantalaiselta ja Jukka Räikköseltä opin, että bassonsoitto on kivaa. Tuosta opista olen nyt yli neljänkymmen vuoden jälkeenkin Tapiola Sinfoniettassa soittaessani kiitollinen. Erityiskiitokset Jukalle suklaasta – sain sitä, vaikken juuri vielä harjoitellutkaan.” – Panu Pärssinen
Lasse Lagercrantz
Lasse Lagercrantz aloitti kontrabasso-opinnot Turussa ja ammatilliset opinnot hän suoritti Sibelius-Akatemiassa ja Sofian Konservatoriossa. Lasse on toiminut kontrabassonsoiton opettajana Sibelius-Akatemiassa vuodesta 1991 lähtien ja lehtorina vuodesta 2001. Yliopisto-opetuksen ohella hän opettaa kontrabassonsoittoa Espoon Musiikkiopistossa.
Lasse on myös pitänyt mestarikursseja ja kouluttanut kontrabassopedagogeja useissa Euroopan maissa. Lukuisa joukko Lassen entisiä oppilaita toimii ammattibasisteina ja pedagogeina niin kotimaassa kuin maamme rajojen ulkopuolella.
”Kontrabasso on sellainen kaveri, että koskaan ei tiedä mihin se vie mukanaan, mutta jos ja kun se toi sinut tänne kilpailuun, olet varmasti oikeassa paikassa.”
Tarja Nyberg
Tarja on kontrabasisti ja näyttelijä, jolla on mittava estradikokemus sekä muusikkona, että näyttelijänä. Hän on opiskellut mm. Guildhall School of Music and Drama –koulussa Lontoossa ja Sibelius-Akatemiassa, josta on valmistunut musiikin maisteriksi. Hän on soittanut monissa eri orkestereissa ja kamarimusiikkiyhtyeissä sekä näytellyt monissa teattereissa mm. Q-teatterissa useassa eri näytelmässä, niistä mainittakoon L. Tolstoin Sota ja Rauha –teoksen Natashan rooli.
Nyberg on toteuttanut useita produktioita, joissa näytteleminen ja musiikki yhdistyvät. Hän opettaa M.Chekhovin näyttelijäntyöntekniikkaa ja erilaisia kehonhuoltotekniikoita sekä toimii tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa. Vuodesta 2011 Tarja on työskennellyt Itä-Helsingin musiikkiopistossa kontrabassonsoitonlehtorina.
”Musiikki on tarinan kerrontaa sävelin, hetken taidetta. Jokainen esitys on ainutkertainen. Lavalla on lupa nauttia ja iloita. Musiikin taika kantaa. Onnea ja hyvää mieltä kilpailuun!”
Juha Nääppä
”Aloitin kontrabasso-opinnot v.1978 Oulun musiikkiopistossa Erkki Silvamaan johdolla. Myöhemmin opettajanani oli Jussi Javas, ja matkustaminen Oulusta Helsinkiin soittotunnille tuli tutuksi. Loppututkinnon Oulun konservatoriossa suoritin vuonna 1988. Tärkeä vaikuttaja soittooni on myös Frantisek Posta, joka vieraili maassamme kesäisin pitämässä bassokursseja.
Oulu Sinfonian vakituinen soittaja olen ollut vuodesta 1985. Olen työskennellyt väliaikaisesti myös Helsingin Kaupunginorkesterissa ja Tampere Filharmoniassa, Savonlinnan oopperajuhlilla sekä Suomalaisessa kamariorkesterissa.
Orkesterityön ohella olen opettanut monella musiikkileirillä ja eri musiikkioppilaitoksissa, nykyisin Oulun konservatoriossa ja Meri-Lapin musiikkiopistossa. Barokkimusiikki kiinnostaa minua myös ja sitä saan toteuttaa mm. Oulun barokkiorkesterin soittajana.
Odotan kovasti tulevaa Kontrabassokilpailua ja on mielenkiintoista päästä kuuntelemaan myöskin uutuutena olevaa sarjaa kontrabassoyhtyeille!”
Kati Salovaara
Kati Salovaara aloitti kontrabasso-opinnot 9-vuotiaana Vantaan musiikkiopistossa. Hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa ja siirtyi myöhemmin solistiselle osastolle Lasse Lagercrantzin ja Jorma Katraman oppilaaksi. Salovaara on opiskellut myös Lontoossa Duncan McTierin sekä Berliinissä Janne Saksalan johdolla.
Ensimmäisen kosketuksen orkesterisoittoon Kati sai Helsingin Juniorijousissa. Hän on soittanut myös EU:n nuoriso-orkesterissa. Radion sinfoniaorkesterissa hän aloitti vuonna 2000, ja on nykyisin kontrabassoryhmän äänenjohtaja.
”Haluan muistuttaa pieniä ja isompiakin soittajia siitä, että kontrabasso on kuin taiteilijan sivellin: väline, jolla voi luoda kauneutta. Muutama ylimääräinen väritahra paperilla tai epäonninen asemanvaihto ei lopputulokseen vaikuta. (Mutta kyllä ne asteikot täytyy silti harjoitella!)”
Kilpailun pianisti Elina Saksala
Elina Saksala toimii pianistina Länsi- ja Keski-Helsingin musiikkiopistoissa sekä Sibelius-Akatemiassa.
Elina on suorittanut maisterin tutkinnon Sibelius-Akatemiassa Matti Raekallion oppilaana. Hän on opiskellut myös Wienissä ja silloisessa Leningradissa usean vuoden ajan. Noina opiskeluvuosina Elina sai jo hiukan esimakua kontrabassokirjallisuudesta säestäessään Ludwig Streicherin luokkaa.
Varsinkin jousisoitinrepertuaari on karttunut lukuisien mestarikurssien ja musiikkileirien säestäjänä. Viime vuosina Elina on tutustunut mm. Ödon Rácziin, Dan Styffeen, Esko Laineeseen, Janne Saksalaan, Michael Wolfiin sekä Duncan McTieriin bassokurssien ja konserttien kautta. Elina on myös ollut usean vuoden ajan Kontrabassoklubin luottopianisti.
”On hienoa saada soittaa nuorten ja innokkaiden kontrabasistien kanssa. Muistuttaisin säestysnuottien sekä mahdollisesti teippirullan mukaan ottamisesta. Kontrabasson juhlaa!”